1981-1989

1981 - Guy Colsoul verslaat het jonge geweld

Het seizoen begon met een hattrick van het jonge talent Snijers in een Escort RS1800 in Spa, Dinant en Haspengouw. Na de zege van Andruet in Ieper, was Marc Duez met de Belga-Porsche aan het feest in de Bianchi en in de Condroz. Maar, Guy Colsoul had voldoende aan een tweede plaats in Hoei om de Belgische titel te veroveren met de bekende Opel Ascona 400, nadat hij eerder dat jaar de Omloop van Vlaanderen had gewonnen.

1982 - Marc Duez breekt door

Met zes overwinningen op negen wedstrijden was Marc Duez, genavigeerd door Willy Lux, de sterke man van 1982. Met de Belga Porsche, geprepareerd door Jean-Pierre Gaban, won Duez het Circuit des Ardennes, de TAC Rally, de 24 Uren van Ieper, de Bianchi, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz! Met zijn Opel Ascona 400 was Guy Colsoul de snelste in Spa en in Haspengouw, terwijl Robert Droogmans zijn Ford Escort naar de zege stuurde in de Limburgia.

1983 - De eerste Belgische titel van Patrick Snijers


Marc Duez opende het seizoen met een zege in Spa in de brute Audi Quattro van Konrad Schmidt, waarna hij voor Audi ook de Haspengouw won. Robert Droogmans bleef Ford trouw en zegevierde in de Bianchi, maar Patrick Snijers werd dik verdiend voor de eerste keer Kampioen van België aan het stuur van de Gaban Porsche 911 SC na zeges in het Circuit des Ardennes, de TAC Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. De Rally van Ieper werd gewonnen door Miki Biasion in een Lancia 037.

1983.png

Eindstand BRC 1983

1984 - Patrick Snijers domineert


De drie musketiers, Robert Droogmans, Marc Duez en Patrick Snijers, gingen opnieuw de strijd aan. Maar, in Spa en Ieper moesten ze het afleggen voor respectievelijk Carlo Capone met een Lancia 037 en de betreurde Henri Toivonen met een Porsche 911 SC RS. Robert Droogmans won de Bianchi Rally, Haspengouw en de Condroz Rally, maar Patrick Snijers werd voor de tweede keer kampioen met de RAS Porsche dankzij overwinningen in het Circuit des Ardennes, de TAC Rally, de Rally van Wallonië en de Omloop van Vlaanderen.

1984.png

Eindstand BRC 1984

1985 - Patrick Snijers met de exotische Lancia 037


Negen wedstrijden stonden op het programma van het Kampioenschap van België 1985. Zes daarvan werden gewonnen door de combinatie Patrick Snijers-Dany Colebunders-Lancia 037 Gr.B. Bjorn Waldegaard opende met een prachtige zege in Spa aan het stuur van een Audi Quattro, voor de Mazda RX7 van Duez en de Audi 80 Quattro van Munster. Het Circuit des Ardennes eindigde dramatisch. Jean-Louis Dumont kwam om het leven na een zware crash, waarna teamgenoot Robert Droogmans aangeslagen de wedstrijd verliet. Snijers won, waarna nog zeges volgden in de TAC Rally, de Wallonie, Haspengouw, de Bianchi en de Condroz. Jean Ragnotti schreef de Rally van Ieper op zijn naam, terwijl Robert Droogmans zijn seizoen met de Porsche nog enigszins kleur gaf met een zege in de Omloop van Vlaanderen. De 20-jarige Pascal Gaban was de sterkste in het nationaal kampioenschap met een Porsche 911.

1985.png

Eindstand BRC 1985

1986 - De machtige Ford RS200 van Robert Droogmans


Het ultieme wapen van Ford voor het Wereldkampioenschap, de Ford RS200, werd in België toevertrouwd aan Robert Droogmans. Niemand was opgewassen tegen het machtige geweld van de RS200, ook niet Duez met de MG Metro 6R4 en zeker niet Snijers met een achterwielaangedreven Lancia 037. In de Boucles de Spa werden de tenoren echter in de sneeuw vroegtijdig uitgeschakeld. Jean-Claude Probst verraste iedereen met zijn Ford Sierra XR4i, terwijl de Tsjech Krecek tweede werd met een officiële Skoda S130 LR. Vanaf dat moment begon het festival van Droogmans: Circuit des Ardennes, Haspengouw, Wallonie, Ieper, Bianchi en de Omloop van Vlaanderen werden gedomineerd door de Belga Ford. Andervang klopte Droogmans wel voor eigen publiek in de Grenslandrally met een gelijkaardige RS200, terwijl Guy Colsoul zijn Opel Manta 400 naar winst in de Condroz stuurde. In het nationale kampioenschap maakte de jonge Pascal Gaban furore met zijn Porsche.

1986.png

Eindstand BRC 1986

1987 - Droogmans opent het nieuwe tijdperk


In de rallysport wordt 1987 vaak omschreven als het jaar "0". Na het verbannen van de Groep B's, werd Groep A plots de referentie. In de Boucles de Spa profiteerde Patrick Snijers van de vierwielaandrijving van de Lancia Delta om te winnen. Snijers kwam met topmateriaal aan de start: de Lancia Delta waarmee Miki Biasion de Rally van Monte-Carlo had gereden. Het Circuit des Ardennes werd gewonnen door de Zweed Steffansson met een Volvo 240 Turbo, waarna Robert Droogmans debuteerde met de RAS Ford Sierra Cosworth in de Rally van Wallonië. Droogmans won meteen voor de Zweden Walfridson, met een getolereerde R5 Turbo Gr.B, en Steffansson. Ook in Haspengouw, de Bianchi, de Omloop en de Condroz was niemand opgewassen tegen de krachtige Sierra Cosworth, zodat Robert Droogmans verdiend de titel veroverde. Enkel in Ieper moest hij door een kapotte achterbrug de zege laten aan Jimmy McRae. In het nationaal kampioenschap mochten de Gr.B's nog wel het spektakel verzorgen. Marc Soulet behaalde de titel met een Porsche, voor de prachtige Nissan 240 RS van Flory Roothaert.

1987.png

Eindstand BRC 1987

1988 - Snijers pakt de titel met de fabuleuze Prodrive BMW M3


Belga versus Bastos, Droogmans versus Snijers, Ford Sierra Cosworth versus BMW M3: 1988 stond volledig in het teken van de tweestrijd tussen deze tenoren. Patrick Snijers begon met twee overwinningen in Spa, waar Droogmans en Duez van de baan gingen, en Dinant, waarna Droogmans reageerde met zeges in de Wallonie en Haspengouw. In Ieper bedroeg het verschil 40" in het voordeel van Droogmans, die de BMW M3's van Snijers en Duez klopte. In de Omloop van Vlaanderen zorgde Guy Colsoul voor een unieke zege. De Landenaar stuurde zijn Mitsubishi Starion naar de overwinning, voor de Sierra Cosworth van Paul Lietaer. Vanaf dat moment was het opnieuw de beurt aan Patrick Snijers, die zowel de Rally van Looi als de Condroz Rally op zijn naam zette. De vierde titel was binnen voor Snijers-Colebunders. De jonge Grégoire de Mevius pakte de Gr.N-titel en nationaal was Paul Lietaer de sterkste.

1988.png

Eindstand BRC 1988

1989 - Duez, met 0,6 punt verschil


Het kleinste verschil ooit! Marc Duez werd voor de tweede keer Kampioen van België met 0,6 punt verschil op Patrick Snijers. Duez moest zelfs de laatste wedstrijd, de Condroz, niet meer rijden. In de Zwitserse Rallye du Valais had hij voldoende punten gesprokkeld om buiten schot te zijn. Snijers begon met een overwinning in de Boucles de Spa, waar hij met zijn Toyota Celica 4WD te sterk was voor Stig Blomqvist. Duez won vervolgens met zijn BMW M3 het Circuit des Ardennes en Jean-Pierre Van de Wauwer was de verrassende winnaar in Haspengouw met een Ford Sierra Cosworth. Valère Vandermaesen, die op het einde van het jaar zou stoppen, stuurde zijn BMW M3 in de Wallonie naar de zege. In de topper van het seizoen, Ieper, was Robert Droogmans weer in grootse doen, nadat Snijers met een kapotte versnellingsbak vroeg moest opgeven. Duez en Van de Wauwer vervolledigden het podium. De laatste drie manches van het kampioenschap werden overklast door Snijers-Colebunders met hun Celica 4WD, maar ze zouden toch op minder dan een puntje van kampioen Duez stranden. Jos Boon was in het nationaal kampioenschap met drie overwinningen de sterkste in zijn Mazda RX-7.

1989.png

Eindstand BRC 1989