1990-1999

1990 - Fina feest, met Duez in België en Droogmans in Europa


1990 was een droomseizoen voor Fina. Omdat Snijers en Droogmans op jacht gingen naar de Europese titel, won Bruno Saby in Spa vrij makkelijk in een Lancia Delta, voor Verreydt met een Celica GT4 en de Mevius in een BMW M3. Met een Sierra Cosworth won Marc Duez het Circuit des Ardennes voor Grégoire de Mevius. Marc Duez won ook de Haspengouwrally, voor de Kadett GSi van Bruno Thiry, het opkomende talent, en de Rally van Wallonië. De Rally van Ieper werd gedomineerd door Fina-teamgenoot Robert Droogmans in een Lancia Delta. Voor Robert was die zege een beslissende stap naar de Europese rallytitel. Patrick Snijers won met zijn fabrieks Toyota Celica GT4 uit het Wereldkampioenschap de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. De verrassing van het seizoen was de algemene overwinning van Bruno Thiry met zijn Opel Kadett GSi in de Rally van Looi, na de opgaves van Duez en Snijers. De jonge Marc Timmers maakte furore in Gr.N, terwijl Jos Boon met een Mazda RX-7 nationaal kampioen werd voor Jean-Marc Gaban en Yves Matton.

1990.png

Eindstand BRC 1990

1991 - Titel en eerste zege in Ieper voor Snijers


Het duo Patrick Snijers-Dany Colebunders domineerde het Kampioenschap van België met vijf overwinningen van de zes wedstrijden waarin hij aan de start kwam: Spa, Dinant, Haspengouw, Ieper en de Condroz. Vooral het feit dat hij zijn vijfde Belgische titel kon vieren met die lang verwachte eerste overwinning in Ieper was voor Snijers het hoogtepunt van het seizoen. Marc Duez, aangesteld als testpiloot voor het fabrieksteam van Toyota in het Wereldkampioenschap, kon zijn Celica naar de zege sturen in de Hoge Venen, maar in de Condroz moest hij plooien voor zijn teamgenoot Renaud Verreydt, de lokale specialist. Terwijl Grégoire de Mevius in Groep N Wereldkampioen werd, behaalde Marc Timmers in eigen land de titel in de standaardklasse. Guy Grammet werd, samen met Davy Meert, nationaal kampioen met een Sierra Cosworth.

1991.png

Eindstand BRC 1991

1992 - Big Attack Droogmans viert de titel


In 1992 trad Robert Droogmans weer op de voorgrond. In Spa, waar Droogmans er nog niet bij was, lukte Renaud Verreydt een ongelofelijke remonte nadat hij op de openingsproef erg veel tijd verloor. Snijers verspeelde de zege door frontaal op een boom te knallen in Basse Bodeux. Maar, in het Circuit des Ardennes was Snijers met zijn Sierra Cosworth wel aan het feest. Droogmans, die in Dinant moest opgeven bij zijn debuut in de Boxy's Sierra met een kapotte schakeldoos, won de Rally van de Hoge Venen en de Rally van Wallonië, waar Snijers met technische mankementen kampte. In Ieper reed Patrick Snijers de internationale top op een hoopje. Weber, Tabaton, Jimmy McRae, ze beten in het stof. Robert Droogmans moest opgeven, maar hij sloot het seizoen ijzersterk af met een tweede plaats in de Omloop achter Soulet en overwinningen in de Rally van Looi en de Condroz Rally. Big Attack was opnieuw Kampioen van België. Grégoire de Mevius stuurde zijn Nissan Sunny GTi-R naar de titel in Groep N, terwijl Dominique Bruyneel de nationale titel veroverde met zijn bloedmooie BMW M3.

1992.png

Eindstand BRC 1992

1993 - Nummer zes voor Patrick Snijers


Het seizoen begon verrassend, want Grégoire de Mevius won zowel de Boucles de Spa, het Circuit des Ardennes als de Rally van de Hoge Venen met zijn Nissan Sunny GTi-R, telkens voor Snijers met de Escort Cosworth. Na een opgave met motorpech in de Rally van Wallonië, waar Robert Droogmans zijn Boxy's Sierra Cosworth naar de zege stuurde, zag het er benard uit voor Snijers. Maar, met klinkende overwinningen in Ieper, voor Robert Droogmans, in de Omloop van Vlaanderen, voor Dieter Depping, en in de Condroz Rally zette het duo Snijers-Colebunders het seizoen toch nog naar zijn hand. Paul Lietaer kon tussendoor met de Crack Escort Cosworth de Rally van Looi winnen. In het nationaal kampioenschap stuurde Gérard Magniette zijn "Rizla" Escort Cosworth naar de titel, voor Roger Boeren en Ludwig Lauwers.

1993.png

Eindstand BRC 1993

1994 - Snijers, 7 Belgische en een eerste Europese titel


De Lange uit Alken beleefde in 1994 een superjaar. Met de Ford Escort Cosworth in de bekende Bastos-kleuren werd hij Kampioen van Europa en Kampioen van België, na zeges in het Circuit des Ardennes, de Rally van Looi, de Rally van Wallonië en de Rally van Ieper (zijn 4de op rij). Toyota zegevierde in Spa dankzij Chatriot en in de Condroz dankzij Andrea Aghini, terwijl Paul Lietaer de sterkste was in de Hoge Venen en de Omloop van Vlaanderen. Nationaal ging de titel naar Jean-Marc Gaban met zijn imposante Porsche 911.

1994.png

Eindstand BRC 1994

1995 - Big Bernie met de Maxi Clio


In de Boucles de Spa zette TTE wereldvedette Markku Alen in, maar de Fin werd overtuigend geklopt door Patrick Snijers. In het Circuit des Ardennes behaalde Bernard Munster met de Belga Renault Clio Maxi een verrassende zege, mede dankzij het uitvallen van Timmers en Bruyneel. Hij klopte wel de Escort Cosworth van de Nederlander Bert de Jong. Met gebroken ribben en kermend van de pijn, behaalde Marc Timmers in de Hoge Venen zijn eerste internationale overwinning met een Lancia Delta, maar weer deed Munster een uitstekende zaak met een tweede plaats. In de Rally van Wallonië kampte de Lancia van Timmers met turboproblemen en merkgenoot Bruyneel ging van de baan, waardoor Munster makkelijk won, voor Laurent Verhoestraete met zijn overjaarse Sierra Cosworth. TTE was belust op een revanche na de nederlaag in Spa, maar Juha Kankkunen liet zich al heel vroeg verrassen en ging van de baan. Teamgenoot Renaud Verreydt redde de meubelen met een mooie zege voor Snijers en Aghini. Snijers, die geen vijfde zege op rij kon scoren, moest zich trouwens op bevel van zijn sponsor terugtrekken uit protest tegen de werkwijze van Toyota, maar ongetwijfeld vooral uit ontgoocheling. Freddy Loix zette met een Opel Astra GSi de Clio van Munster onder druk en die ging dan ook van de baan. In de Rally van Looi, een wedstrijd met nogal wat onverhard, zegevierde Paul Lietaer met een Escort Cosworth logischerwijze voor de voortrekker van Munster. In de Omloop van Vlaanderen domineerden de streekpiloten. Lietaer won voor de tweede keer op rij, voor Goudezeune en Bruyneel. Munster moest zijn titelviering uitstellen na een kapotte motor. In de Condroz Rally kwam TTE toch aan de start, hoewel het fabrieksteam van Toyota voor een jaar geschorst werd in het Wereldkampioenschap wegens knoeien met de turborestrictor. Markku Alen strandde op de vierde plaats. Het werd opnieuw een volledig Belgisch podium. Renaud Verreydt reed een beresterke wedstrijd en won nipt voor Snijers en de Mevius. Ondanks een opgave in Hoei mocht Bernard Munster toch de titel van Kampioen van België 1995 vieren. In het nationaal kampioenschap wonnen de 'inters' 4 van de 7 manches, met Snijers (RTS en Bianchi), Timmers (Hannuit) en Bruyneel (Boucles d'El Pannetrie). Gérard Magniette gaf zijn titel toch glans door de Sezoens en de 12 Uren van Braine-le-Comte te winnen.

1995.png

Eindstand BRC 1995

1996: Grégoire de Mevius pakt de titel


Patrick Snijers en Bastos vierden een uniek jubileum: 15 jaar samenwerking. Een jubileum dat wel gevierd moest worden zonder achtste Belgische titel, want Grégoire de Mevius presteerde regelmatiger met de Escort in Belgacom-kleuren. Freddy Loix showde zijn talent in de Boucles de Spa, verreden op een dik sneeuwtapijt, maar een schuiver in Baronheid hielp Grégoire de Mevius aan de zege, voor Loix en Verreydt. In het Circuit des Ardennes zette Patrick Snijers orde op zaken, waarna hij ook de Rally van de Hoge Venen en de Rally van Wallonië won. In Jalhay was het verschil miniem: pas op de allerlaatste proef werd Grégoire de Mevius van de leiding verdrongen door Snijers. In Ieper veegde Freddy Loix teamgenoot en WK-topper Armin Schwarz van de mat. De Duitser kon er niet mee lachen. Met de oudere Escort Cosworth pakte Snijers de derde plaats, voor de derde officiële Toyota Celica GT-Four van Renaud Verreydt. Na puntenwinst in het buitenland, won Grégoire de Mevius enigszins verrassend de Omloop van Vlaanderen. Snijers was plots weer ver verwijderd van een achtste Belgische titel met een Escort die kampte met elektronische mankementen. Een schuiver in Marchin besliste uiteindelijk over de titelstrijd. Snijers liet kostbare tijd liggen, strandde op de vierde plaats in de Condroz en werd in de titelstrijd geklopt door Grégoire de Mevius, die voor de eerste keer Kampioen van België werd. In Hoei was echter niemand opgewassen tegen het jonge geweld van Freddy Loix met de fabrieks Toyota Celica GT-Four. Het nationaal rallykampioenschap maakte kennis met een zekere... Pieter Tsjoen, die als copiloot van Frank Broekaert de Rally van Sombreffe won. Maar, Laurent Verhoestraete kroonde zich tot nationaal rallykampioen voor Roger Boeren en Alain Vandy.

1996.png

Eindstand BRC 1996

1997 - Laurent Verhoestraete redt de eer van Ford


In 1997 reden de tenoren een beperkt programma, waardoor een outsider zijn kans greep. In de Boucles de Spa werd hoog spel gespeeld. Twee officiële Toyota Celica's GT-Four in de kleuren van Marlboro voor Freddy Loix en Renaud Verreydt namen het op tegen de Bastos Escort WRC van Snijers, de Belgacom Escort WRC van Grégoire de Mevius en de Escort Cosworth van Bruno Thiry. Loix nam resoluut de leiding, met het ritme van Monte-Carlo nog in de benen, maar hij ging in Wanne over de kop. Verreydt passeerde Thiry, maar in de slotfase, toen het begon te sneeuwen reed Patrick Snijers op 11 km een kloof van 49" dicht. Toch moest hij op de laatste proef nog plooien voor lokale held Verreydt. Bert de Jong profiteerde van het magere startveld in het Circuit des Ardennes om de klassieker in Dinant te winnen, waarna Patrick Snijers de Rally van de Hoge Venen overklaste met zijn Escort WRC, voor een sterke Marc Duez en Laurent Verhoestraete met een oudere Sierra Cosworth. Met die voorbijgestreefde Sierra Cosworth pakte Verhoestraete verrassend de zege in de Rally van Wallonië. Een essentiële zege in de titelstrijd. Ieper was opnieuw een Marlboro-feestje, met Freddy Loix voor de tweede opeenvolgende keer op het hoogste schavotje. Bruno Thiry reed in de Winfield Subaru een beresterke wedstrijd, maar hij strandde op de tweede plaats, voor Andrea Aghini. Stéphane Prévot gidste vervolgens Michel Maes naar de zege in de Bianchi Rally, terwijl Laurent Verhoestraete met een tweede plaats weer belangrijke punten scoorde. Omdat Ford en Bastos de titel liever exploiteerden met een moderne Escort WRC, kreeg Verhoestraete in de Omloop van Vlaanderen het zitje van Patrick Snijers in de Escort WRC. Laurent leverde een perfecte wedstrijd af en zat op rozen voor de titel, want enkel Gr.N-kampioen Van Woensel kon hem nog van de eindzege houden. De Condroz Rally werd gewonnen door Bruno Thiry in een Winfield Subaru Impreza WRC van Future World, voor Loix, Snijers, Verreydt en Lundgaard. De nieuwe Belgische rallykampioen was echter verrassend Laurent Verhoestraete. In het nationaal kampioenschap was er een felle strijd tussen Ludwig Lauwers en Philippe Stéveny, die het uiteindelijk haalde.

1997.png

Eindstand BRC 1997

1998 - Van de Wauwer triomfeert


In 1998 beleefde het Belgisch rallykampioenschap een erg dramatische start. In de Boucles de Spa miste Bernard Munster, in volle strijd voor de tweede plaats, een remzone en in de verboden zone werd een cameraman dodelijk geraakt door de Subaru. Grégoire de Mevius won de wedstrijd in de Belgacom Impreza WRC, voor Patrick Snijers met zijn Ford Escort WRC, maar de sfeer was natuurlijk bedrukt. Armin Schwarz en Renaud Verreydt moesten opgeven. In het Circuit des Ardennes toonde Bernard Munster zijn mentale sterkte door de wedstrijd te winnen, maar ook hier sloeg het noodlot toe. De copiloot van Olivier Collard, Etienne Monseur, kwam om het leven toen hun Saxo zwaar tegen een muur knalde. Freddy Loix kwam proefdraaien voor het Wereldkampioenschap met zijn Corolla WRC in de Hoge Venen. Loix reed 17 snelste tijden op 18 proeven en won overtuigend, voor de Deen Lundgaard en Jean-Pierre Van de Wauwer, titelfavoriet met de officiële Peugeot 306 Maxi. Dat bewees Vande door de Rally van Wallonië te winnen, voor de Escort WRC van Verhoestraete en de Clio Maxi van David Loix. Die andere Loix, Freddy, won de topper in Ieper met zijn officiële Toyota Corolla WRC. Andrea Aghini eindigde op de tweede plaats, voor de Subaru's van Verreydt, de Mevius en Lietaer. De Escort WRC's van Verhoestraete en Snijers moesten het strijdperk vroegtijdig verlaten. Ook in de Bianchi Rally gaf Freddy Loix rijles, onder andere aan zijn teamgenoot... Marcus Grönholm, de latere wereldkampioen. Die liet zich op het gladde asfalt verrassen en knalde op een elektriciteitspaal. In de Omloop van Vlaanderen toonde Patrick Snijers zich nog eens met de Escort WRC, al was de Maxi Mégane van Kris Princen natuurlijk geen partij. Princen eindigde het seizoen erg sterk met een tweede plaats in de Condroz Rally, achter de Subaru Impreza WRC van Verreydt en voor de Escort WRC van... François Delecour. De WRC's domineerden het seizoen, maar de titel, voorbehouden voor F2's, ging naar Jean-Pierre Van de Wauwer met de Peugeot 306 Maxi. In het nationaal kampioenschap maakte het Belgische publiek kennis met de Nederlander Rocco Theunissen, die kampioen werd met een Subaru Impreza Gr.A.

1998.png

Eindstand BRC 1998

1999, het jaar van Kris Princen


Voor de laatste keer was het Kampioenschap van België in 1999 voorbehouden voor Formule 2's, voortrekkers met atmosferische motoren van maximaal 2 liter. De enige die met een fabriekswagen aan de start kwam was Kris Princen met een Maxi Mégane van Renault België in de kleuren van Bastos. Princen werd dan ook makkelijk Belgisch kampioen, voor de Gr.N-kampioen Pieter Tsjoen. Dat de Truienaar zijn zege niet gestolen had, bleek uit algemene overwinningen in de Rally van Wallonië en de Omloop van Vlaanderen, telkens voor de Impreza WRC van Goudezeune. In de Bianchi klopte hij Gr.N-kampioen Tsjoen. Freddy Loix behaalde een prachtige zege in Ieper met de officiële Mitsubishi Carisma GT die hij in het Wereldkampioenschap bestuurde, voor de Corolla WRC van Lundgaard en de Impreza WRC van Snijers. In de Condroz en de Hautes Fagnes kon Snijers wel zegevieren. Bernard Munster, derde in Hoei achter Verreydt, begon aan het seizoen met een zege, nadat David Loix met zijn Corolla WRC hard in het decor klapte. In het nationaal kampioenschap ging de titel naar Ludwig Lauwers, die de sterkste was in Hannuit, de Sezoens, Braine-le-Comte en de Boucles de la Semois.

1999.png

Eindstand BRC 1999